Tina's Bakery


Yrityksen nimi: Tina's Bakery (3089030-7)
Perustettu: 01.10.2019
Päätoimiala: Leivän valmistus; tuoreiden leivonnaisten ja kakkujen valmistus (10710)
Yrityksen kotikunta: Ulvila
Yrittäjä/-t: Tina Nissinen

Satakunnan Vuoden Uusyrittäjä 2022 -kilpailun yleisöäänestys on käynnissä ajalla 18.–31.8.2022 osoitteessa: www.entersatakunta.fi/uusyrittaja2022

Millä tavalla yrityksen liikeidea on ainutlaatuinen, oivaltava, ennakkoluuloton, rohkea, tms.

Perustin Tina's Bakeryn, pienen leipomo-konditoriani marraskuussa 2019 keskeiselle, näkyvälle paikalle Ulvilan keskustaa. Tilassa ei ole ennen toiminut elintarvikeliikettä. Vaikka Ulvilassa oli/on myös muita kilpailijoita (mm. seinänaapurina on lounas-kahvila), en halunnut perustaa leipomo-konditoriaa Poriin tai mihinkään kauppakeskukseen.

Yritysideani syntyi siitä, että olen aina ollut innokas leipoja. Kävin usein katsomassa nykyistä liiketilaani, joka oli pitkään tyhjillään, ja kondiittoriopintojen myötä vahvistui halu alkaa yrittäjäksi. Toimitila on varsin pieni, noin 40 m2, mutta siihen mahtuu kaikki tarvittava: leipomo, myyntivitriini, kassa, pieni kahviotila ja wc. Toimitilan pienuuden etuna on se, että vuokrakulut ovat sopivat liiketoiminnan laajuuteen verrattuna. Kun teen yksin, en tarvitse enempää tilaa, mutta jos haluaisin laajentaa, pitäisi vuokrata toinen toimitila.

Leipomo-myymälä on avoinna ti-pe klo 10-16 ja la 10-14 (kesälauantaisin olen suljettu, sillä teen tilaustöitä). Pidempiä aukioloaikoja on toivottu, mutta koska teen paljon tilaustöitä, kahviota ei voi pitää auki "koko ajan". Pysäköintitiloja on runsaasti liiketilan edessä, eli asiakkaiden on helppo tulla ja asioida. Sijainti on ihanteellinen.

Kilpailuetu: Miten yritys erottuu muista saman toimialan toimijoista?

Teen itse kaikki leivonnaiset alusta alkaen itse: täytekakut, fantasiakakut, piparit, suolaiset piirakat, pullat, munkit, wiinerit, leivokset, ym. Leipomon myyntivitriinissä on aamusta asti ostettavissa vähintään 6-7 makeaa tuotetta ja 4-5 suolaisia (täytetyt leivät ja sämpylät, liha- ja kasvispiirakat, ym.). Myynnissä olevista tuotteista suolaiset piirakat ovat aina laktoosittomia ja gluteenittomia, ja täytetyt leivät sekä sämpylät ovat laktoosittomia. Makeista tuotteista puolet on laktoosittomia ja gluteenittomia, ja puolet laktoosittomia.

Yksi erikoisuuteni on se, että ideoin ja teen vuoden aikana yli 50 uudenlaista, erilaista leivosta. Uusi leivos on viikoittain ostettavissa myyntivitriinissä rajoitetun ajan, 1-2 päivää, sillä teen leivoksia yleensä vain yhden erän.

Olen saanut paljon asiakkaita aktiivisen some-näkyvyyden kautta (Facebookissa Tina's Bakeryllä on yli 2300 seuraajaa ja Instagramissa yli 500). Maksullista lehtimainontaa olen kokeillut vain pari kertaa yritystoiminnan alussa, sillä some-seuraajani tykkäävät ja kommentoivat ahkerasti kuvapäivityksiäni, eikä minun ole tarvinnut mainostaa saadakseni lisää asiakkaita.

Koronakestävyys: Miten korona on vaikuttanut yrityksen toimintaan? Onko korona tuonut uusia toimintamalleja? Miten muuttuneeseen toimintaympäristöön ja markkinatilanteeseen on reagoitu/sopeuduttu?

Aloitin yritystoiminnan 4,5 kuukautta ennen koronapandemian alkamista. Jo jouluksi minulla oli jo paljon tilauksia ja ehdin saada vakioasiakkaita ennen kuin koronatilanne iski päälle. Kun koronan myötä leipomon yhteydessä oleva pieni kahviotila oli suljettava, aloin myydä tuotteita ulos ja tein paljon tilaustöitä. Toimitilasta oli helppo rajata kahviotila pois, ja onneksi ulosmyyntiä ei kielletty. Yritystoiminta lähti käyntiin paljon vilkkaammin, kuin mihin olin varautunut, eikä koronatilanne ole vaikuttanut merkittävästi yritykseni toimintaan, sillä teen paljon tilaustöitä muutenkin. Vain muutamia kesän 2020 tilauksia peruuntui koronan takia. Tuloja ja töitä olisi tosin varmasti ollut enemmän, jos koronaa ei olisi ollut.

Miksi yrittäjä (tai yrittäjätiimi) ansaitsee Satakunnan Vuoden Uusyrittäjä -tittelin?

Olen luonut "tyhjästä" ja nopealla aikataululla yhden naisen yrityksestä kannattavan liiketoiminnan toimialalle, johon koronatilanne on yleisesti vaikuttanut paljon. Yrityksen kokoon nähden toiminta on tehokasta (toimitilat pienet ja vain 1 henkilö töissä). Yrityksen kannattavuus on myös säilynyt hyvänä, vaikka tuotantokustannukset ovat nousseet merkittävästi koronan johdosta. Liiketoimintaani voisi kasvattaa ja aukioloaikoja laajentaa, ja niitä ovat asiakkaat toivoneetkin, mutta se edellyttäisi uuden toimitilan vuokraamista ja työntekijän palkkaamista.

Verkkosivut: https://tinas-bakery-finland.business.site
Facebook: www.facebook.com/Tinas.bakery66
Instagram: www.instagram.com/tinas_bakery_

Sivun lyhytosoite: www.entersatakunta.fi/tinasbakery2022